BSTK – Blommenholm og Sandvika Tennisklubb

Blommenholm og Sandvika TK, Halvorsens vei 24, 1365 Blommenholm

Tennis Fritids Ordning, TFO

????????????????????????????????????

Felles mål for timene

  • Lære grunnledende ferdigheter i tennis (alle tennisslag)
  • Ha det gøy hver eneste tennistrening – masse lek.
  • Øve motoriske ferdigheter, gå, løpe, hoppe, hinke, rygge
  • Beregne avstand til ballen
  • Trene ballfølelse, hvordan ballen oppfører seg ved ulike aktiviteter
  • Trene konsentrasjonsevnen
  • Hva er fair play
  • Samarbeid og lagånd
  • Øvelser som gir tidlig mestringsfølelse
  • Avslutnings turnering

 

Dette er minitennis

Hva og når for barn under 10 år

Minitennis handler ikke bare om å gjøre alt mindre.  Det handler om å tilpasse tennis til barna fysisk, mentalt og følelsesmessig.

For å få en bedre forståelse for trening for barn er det viktig å kjenne til Sentralnervesystemet.  Hvis du forestiller deg hjernen som PC som styrer kroppen via uttalige ledninger.  Disse ledningene er nervesystemet.  Når vi blir født og de første leveårene er disse ledningene ubeskyttet og lite isolert.  Når hjernen sender meldinger til en muskel vil disse meldingene bruke lang tid og i noen tilfeller ikke komme frem i det hele tatt.

Etter hvert vil isolasjon bli dannet rundt disse ledningene slik at de ikke lenger er ubeskyttet.  Dette fører til at meldinger fra hjernen kommer raskere og oftere frem.

Barn kan kontrollere hendenes bevegelser før føttenes.  De store muskelgruppene kan kontrolleres før de små.  Dette betyr at oppgaver som kan løses tett inntil kroppen føles tryggere enn det som skjer lenger utenfor kroppen.

Utviklingen skjer i ulike hastigheter hos de forskjellige barna.

Dette er de sentrale elementene, i riktig rekkefølge, i trening av barn:

  1. Basis bevegelses ferdigheter
  2. Koordinasjon og balanse
  3. Avlevering, reaksjon og mottak
  4. Tekniske ferdigheter
  5. Taktiske ferdigheter
  6. Kognitive (oppfattelse) ferdigheter

Ved å følge denne utviklingsrekken kan du unngå å terpe øvelser og ferdigheter som barn ikke har forutsetninger for å klare.

 

”Hei, jeg er 4!”

Som 4 åring er koordinasjon og bevegelser basert på enkle mønstre.

Fysiologisk kan jeg være i stand til å begynne å lære mer komplekse mønstre.

Jeg kan koordinere bevegelser med høyre og venstre arm, hoppe og holde balansen på et ben.

Jeg klarer nok ikke å gjøre disse øvelsene over lang tid, men jeg kan prøve

Jeg er ikke særlig flink til å beregne ting som kommer mot meg, men jeg kan ganske lett trene meg opp til å ta imot baller som kastes rolig til meg.  Jeg kan klare dette med og uten sprett, helst med en litt stor ball.

Jeg kan svinge en racket, men har lite kontroll på ballen.

Jeg kan kaste både overarmskast og underarmskast, men er usikker på hvilken arm jeg skal bruke.

Begrensningen min vedr forståelse og ordforråd gjør at jeg ikke så lett lærer gjennom instruksjon, men heller gjennom morsomme øvelser og spill.

Jeg kan forstå enkle regler og stå i kø, men det kan hende jeg forsvinner inn i min lille drømmeverden.  Ikke vær bekymret for dette da dette er hvordan det er å være 4 år.

Jeg kan ikke konsentrere meg så lenge av gangen og jeg liker best å gjøre øvelser som jeg kjenner fra før.  Jeg setter derfor pris på å videreutvikle spill og øvelser som jeg etter hvert behersker.

De viktigste menneskene for meg er MEGSELV, mine foreldre, trenerne og tilslutt min beste venn.

Ulike erfaringer og utviklingshastighet gjør at det kan være stor forskjell i ferdighetsnivå på meg og mine venner.  Det vil ikke være bra å gjøre for stor forskjell på barn i denne alderen, men heller sørge for at vi sammen kan gjøre fremgang og oppleve mestring.

 

”Hei, jeg er 5 – 6 år!”

Som du sikkert husker er mitt nervesystem i utvikling.  Jeg kan nå kontrollere ganske mange bevegelser i kroppen min, men det vil forsette å utvikle seg i noen år enda.  Jeg kan nå begynne å trene opp noen litt mer avanserte bevegelsesmønstre.  Koordinasjon utvikler seg raskt nå og hvis du lar meg få spille og trene med mange ulike øvelser vil denne utviklingen gå raskere.

Jeg kan nå kaste overarmskast, løpe rett & skifte retninger.  Balansen begynner nå å bli bedre og tyngdepunktet mitt blir lavere og lavere etter hvert som jeg blir større og større.

Jeg merker nå at jeg er flinkere med den ene hånden/armen enn med den andre, men dette er også en fin tid for å trene opp ferdigheter med begge hender/armer.  Dette kan komme godt med når jeg senere skal utføre bevegelser med min ikke-dominante hånd/arm eks oppkast serve og tohånds-backhand.  Det vil også hjelpe meg i å utvikle bedre balanse og generell kontroll i hele kroppen.  Fint hvis du også kan lage øvelser der jeg må bruke hendene over hodet for å utvikle koordinasjon der også.

På min alder er det nå fint å trene på mottaksferdigheter eks ta imot en ball før og etter sprett, bevege meg til høyre og venstre for å ta imot eller slå en ball.

Mine vurderingsevner er ikke på topp enda selv om jeg kan vurdere høyre, venstre, opp og ned.  Jeg har problemer med dybdevurdering av ballen som vil føre til problemer med å bevege meg forover og bakover i forhold til ballen.  Ikke vær bekymret for dette; jeg vil håndtere dette etter hvert.

Teknisk sett har jeg nå utviklet noen svært enkle tennisslag.  Jeg kan slå fh og bh nedenfra og oppover samt treffe ballen, sikkert for lavt, i serve over hodet.  Mine problemer med koordinasjon betyr at jeg sjelden varierer mine slag for å slå lenger eller kortere.  Vær så snill og ikke tving meg til å slå lengere slagsving for da vil jeg miste all kontroll!

Jeg lærer fortsatt best gjennom morsomme øvelser og spill, men jeg forstår nå bedre hva du sier til meg slik at du nå kan begynne fortelle meg hva jeg kan gjøre for å bli bedre.  Bare husk  på å ikke snakke for mye og at øvelsene jeg skal gjøre er morsomme!

Jeg er fortsatt mest opptatt av megselv.  Jeg kan lære noen flere regler, men når jeg spiller kamper må reglene være så enkle at jeg forstår hvordan jeg kan vinne poeng.

På slutten av dette semesteret bør jeg være i stand til følgende:

  • Utføre et enkelt overarmskast og en enkel serve (sikkert med litt lavt treffpunkt)
  • Holde ballen i gang noen ganger og begynne å slå ballen vekk fra motstander
  • Kan bevege meg til sidene for å ta imot eller slå ballen
  • Løpe kontrollert og kunne skifte retninger
  • Hoppe og lande i balanse
  • Basis svingteknikk på fh og bh fra lav til høy

 

”Hei, jeg er 7 – 8 år!”

Jeg er nå mer observant over for mine omgivelser og verden rundt meg.  Jeg kan nå ta imot instruksjon ganske bra og jeg kan gi OK svar på enkle spørsmål.  Husk allikevel at jeg helst vil leke og spille!

Jeg vil gjerne konkurrere, men uten press fra dere trenere eller foreldre.  Jeg vil helst spille med andre av samme kjønn. Jeg er nå mer interessert i å lære og forstår nå bedre at jeg må samarbeide med mine treningskamerater. Det er en fin tid å innføre double.

Koordinasjonsøvelser kan nå bli mer avanserte. Fysiologisk skjer det i 8 – 9 års alderen en endring i hvordan hjernen min sender og behandler informasjon.  Dette påvirker mine koordinasjonsevner slik at jeg nå kan klare å gjøre to ting på en gang med ulike kroppsdeler.  Reaksjonshastigheten, balansen og fotarbeidet blir også nå bedre som igjen fører til at jeg kan utvikle mine slagtekniske ferdigheter.

Vurderingsevnen med hensyn til korte og lange baller er nå bedre slik jeg kan bli flinkere til å komme i posisjon til ballen og slå mer kontrollerte slag.  Jeg kan nå lære meg å bruke korte svinger for å slå ballen kort, bruke lenger sving for å slå ballen lenger og posisjonere meg slik at jeg kan slå ballen ut på siden.

I og med at koordinasjonen er blitt bedre vil jeg nå være i stand til å treffe ballen høyere på serven.  Jeg bruker nok ikke serve-grepet i serven enda, men selve servebevegelsen begynner å se bra ut.

Musklene mine er fortsatt små så jeg er ikke så veldig opptatt av å legge kraft i slagene enda.  På slutten av dette semesteret vil jeg nok kunne utføre følgende:

  • Kaste og slå på ulike avstander
  • Bruke begge sider av kroppen bedre
  • Reagere og bevege meg raskere og mer effektivt
  • Bedre utviklede bevegelsesmønstre og slagutførelser
  • Flinkere til å bevege meg forover og bakover i forhold til ballen
  • Flinkere til å ta del i treningen og er litt mer bevisst

 

”Hei, jeg er 9 – 10 år!”

Jeg kan nå ta en ganske aktiv del i treningene.  Hvis jeg har litt erfaring kan jeg faktisk løse ulike problemstillinger ganske effektivt.  Jeg er nå så stor at jeg kan ta mine egne valg.  Hvis tennis ikke lenger er morsomt vil jeg begynne med noe annet.

Jeg liker nå å være en del av et team og mine venner begynner å bli like viktige som mine foreldre.  Jeg er også i stand til å planlegge og vise taktiske ferdigheter på banen.

Koordinasjon er nå så bra at jeg har utviklet veldig fine tennistekniske ferdigheter.  Heldigvis har treneren min vist meg en sunn basisteknikk på alle slag slik at jeg ikke får noen problemer med vondt i muskler eller ledd.  Husk at musklene mine er fortsatt ganske små!

Taktisk sett kan jeg nå kontrollere ballen og jeg kan vurdere svakhetene til mine motstandere.  Jeg har nok et favorittslag som jeg ønsker å bruke så ofte som mulig.

Jeg er nå klar for å lære følgende:

Mer komplekse koordinasjonsmønstre med armer og ben

Finpuss av basisøvelser som eks kasting av ball for lengde, vanskeligere bevegelsesmønstre

Effektive mottaksferdigheter basert på høyde, retning, dybde, spin og fart.

Konklusjon:

Mange av punktene handler om å utvikle motoriske og koordinative ferdigheter.  Disse ferdighetene er avgjørende for den videre utvikling av tennispillere, sosial tilhørighet og langvarig interesse for idrett.

I og med at flere og flere barn bruker mer og mer tid foran pc og tv vil disse ferdighetene utvikles langsommere enn tidligere.

I og med at det er så mange ulike ferdigheter som skal utvikles hos barn må vi som trenere fokusere på å bruke metoder som er logiske og utviklende.

Som i alle prosesser er det tidslinjer og en progressiv orden alt må følge.

For å utvikle toppspillere er det helt avgjørende at jobben som gjøres i disse første årene er helt avgjørende for å utvikle alle de ferdigheter som må til.

 

VELKOMMEN TIL MINITENNIS PÅ BSTKs TENNIS FRITIDS ORDNING!!!

Reklamer

2 kommentarer på “Tennis Fritids Ordning, TFO

  1. Henriette Blichfeldt
    september 8, 2015

    Hei!
    Har en gutt i 5 klasse som gjerne vil begynne med tennis.
    Jeg fant ikke noe påmelding her.

    Mvh Henriette

  2. Bettina Stibolt
    januar 23, 2017

    Hei, min datter på ni år (2007) vil gjerne begynne på tennis. Hun snakker om trening på onsdager kl 14-15 der også noel av guttene fra trinnet på Blommenholm går. Hun har ikke spilt før men liker ball (fotball, håndball, golf).

    Er det noe kurs for henne? I så fall pris etc?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Reklamer

Kart

Kart til BSTK

Kontakt oss

67 54 32 65

Mandager kl. 11 – 14
Onsdager kl. 11 – 14

post@bstk.no
%d bloggere like this: